KUALA LUMPUR (6 Jan): Pemilik projek East Coast Rail Link (ECRL) Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRLSB) dan kontraktor utama China Communications Construction Co Ltd (CCCC) telah mencapai kesepakatan untuk CCCC untuk melantik subkontraktor tempatan dan pembekal sekurang-kurangnya 40% daripada kerja awam projek ECRL, tidak termasuk kerja-kerja terowong.
Dalam satu kenyataan bersama hari ini, MRLSB dan CCCC mengatakan nilai projek dianggarkan mencecah RM10 bilion untuk pelaksanaan projek dari 2017 hingga 2026.
Mereka juga telah bersetuju untuk memberikan perhatian khusus kepada pelantikan kontraktor kecil dari kategori Gred G1-G3 yang akan memberi manfaat secara langsung kepada mereka serta pemain industri pembinaan keseluruhan di negara ini.
Firma-firma itu mengatakan bahawa setakat ini, sejumlah 403 kontraktor tempatan telah berjaya melepasi proses pra-kelayakan dan telah didaftarkan dalam sistem pendaftaran dalam talian.
Dari jumlah tersebut, 212 syarikat adalah kontraktor bumiputera atau 52% dari jumlah pra-kelayakan.
Pengerusi MRLSB Tan Sri Mohd Zuki Ali mengatakan dari pelaksanaan projek itu dari 2017 hingga 30 Nov 2020, sejumlah kontrak kerja ECRL bernilai RM3.39 bilion (termasuk kerja sivil tetap dan sementara) telah diberikan kepada hampir 2,000 syarikat tempatan terdiri daripada kontraktor, pembekal dan perunding.
“Dari jumlah itu, RM1.69 bilion adalah untuk kerja-kerja di Pahang, diikuti oleh Terengganu (RM1.4 bilion) dan Kelantan (RM0.3 bilion).
“Syarikat-syarikat tempatan yang telah dilantik oleh CCCC juga layak untuk mengajukan permohonan pembiayaan pinjaman projek dari SME Bank melalui MOU tripartit (nota persefahaman) yang ditandatangani pada 18 November 2019 antara MRLSB, Schol dan SME Bank.
“Melalui inisiatif ini, kontraktor lokal juga mempunyai pilihan pembiayaan untuk memastikan pelaksanaan pekerjaan sesuai mengikut jadual dan memenuhi standard tinggi yang ditetapkan,” katanya.
MRLSB dan CCCC mengatakan untuk lebih mendorong penyertaan kontraktor tempatan dalam projek ECRL, firma-firma tersebut telah bekerjasama dengan kerajaan negeri untuk menyediakan platform lain bagi kontraktor tempatan untuk turut serta dalam projek ECRL.
MRLSB dan CCCC mengatakan mereka telah menandatangani MOU tiga pihak dengan beberapa syarikat milik kerajaan negeri.
MOU itu bertujuan untuk mewujudkan usaha sama antara MRLSB, CCCC dan juga kerajaan negeri dengan memanfaatkan sepenuhnya pelaksanaan projek ECRL di masing-masing negeri, kata mereka.
Zuki berkata, penyertaan kontraktor tempatan dalam pembinaan projek ini akan bertindak sebagai rangsangan kepada sektor pembinaan tempatan dengan pemindahan teknologi sebanyak mungkin kerana projek ECRL dijangka menjadi salah satu projek kejuruteraan dan pembinaan yang paling mencabar di Malaysia.
“Oleh itu, harapan kami adalah agar kontraktor tempatan dapat memanfaatkan pemindahan pengetahuan dan teknologi yang akhirnya akan memaksimumkan kesan pelaburan kerajaan dalam persekitaran ekonomi negara yang mencabar ketika ini,” katanya.